کشف سیاره غول‌پیکر فراخورشیدی با جرمی 13 برابر مشتری

ستاره‌شناسان در تصویر مستقیم نادری از جهان ماورای زمین، موفق به شناسایی یک سیاره با ابعادی 13 برابر مشتری - بزرگترین سیاره منظومه شمسی - شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری ایسنا این سیاره ابرمشتری در اطراف ستاره کاپا آندرومدا گردش می‌کند که از 2.5 برابر جرم خورشید برخوردار بوده و در فاصله 170 سال نوری از زمین قرار دارد.

به گفته دانشمندان، این جسم یک مورد آزمایشی جالب برای فرضیه‌های شکل‌گیری سیارات به شمار می‌رود.

بر اساس مشاهدات انجام شده بر روی این سیستم، این سیاره ابرمشتری احتمالا به شیوه‌ای مشابه سیارات فراخورشیدی عادی با جرم کمتر از به هم آمیختگی یک «دیسک گازی» از مواد در حال گردش به دور یک ستاره در حال تولید به وجود آمده است.

این امر از آن جهت است که مدار این سیاره که بزرگتر از مدار نپتون بوده، در یک مسافت مشابه با سیارات منظومه شمسی قرار گرفته است. علاوه بر آن، ستاره میزبان آن به نسبت جوان و حدود 30 میلیون ساله است.

این سرنخ‌ها نشانگر شباهت داستان شکل‌گیری این ابر مشتری با سیارات کوچکتر است.

پیش از این دانشمندان در مورد امکان تولد سیارات در دیسک گازی اطراف ستارگان غول‌پیکر تردید داشتند. یافته‌های جدید نشان داده که این ستاره احتمالا از این قابلیت بهره‌مند بوده است.

تصویر جدید این سیاره توسط تلسکوپ سوبارو در ژاپن ثبت شده است. ثبت تصاویر مستقیم سیارات بیگانه بسیار مشکل است چرا که ستارگان آنها همیشه پر نورتر بوده و تمام سیارات را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

برای ثبت این تصویر، ستاره‌شناسان در نور مادون قرمز نگریسته و از یک شیوه برای پنهان کردن نور ستاره جهت رونمایی از نور نسبتا کمرنگ سیاره استفاده کردند.

بیش از 800 سیاره در ماورای منظومه شمسی شناسایی شده اما تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها به طور مستقیم به تصویر کشیده شده‌اند.

نظرات 2 + ارسال نظر
نژادمحمد چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:51 ب.ظ

سلام به بچه های90
سایت علمی ای دارید
مطلب جالبی بود فقط یک سؤال‏!‏؟یک جاگفته بودازیک روش برای پنهان کردن نورستاره برای دیده شدن نورکم سیاره استفاده میشه
چه روشی؟‏!‏

سلام
اولا ما بچه های91 هستیم
به روش زیر:
با استفاده از آیینه‌هایی که قادرند نور کورکننده یک ستاره را محو کنند.
تکنیکی که در آن، محققان اپتیک فعال را با یک روش پنهان کردن نور ترکیب می کنند تا نور ستاره را بلوکه کنند.

نژادمحمد پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:44 ب.ظ

اها ببخشیدبچه های 91
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد