نام عسکریه چه دردسری برای این موسسه ایجاد کرده است؟

انتخاب نام برند موسسه اعتباری عسکریه

موسسه اعتباری عسکریه در سال ۱۳۶۶ در شب ولادت امام حسن عسکری(ع) فعالیتش را آغاز کرده و حالا بعد از حدود ۳۰ سال در حالی که به بانک شدن می اندیشد در شرف تغییر نام برند قرار دارد.

حتما تبلیغات موسسه اعتباری عسکریه در راستای “جلب مشارکت مردم برای تغییر نام برند” را مشاهده کرده اید. مدتی پیش این موسسه از مردم خواسته بود تا نام مورد نظرشان را پیشنهاد دهند. در حال حاضر لیست بزرگی از نام های پیشنهادی مردم در اختیار موسسه عسکریه است که می بایست بهترینش را برگزیند. بنابراین ۱۰ نام را از میان لیست انتخاب کرده و از مردم خواسته تا آنها را بر اساس سلیقه شان رتبه بندی نمایند.

  

 

پیش از این نیز بانک ها و موسسه های اعتباری زیر اقدام به تغییر نام برند کرده بودند:

  • بانک تات -> بانک آینده
  • موسسه بنیاد -> بانک سینا
  • موسسه مهر بسیجیان -> بانک مهر اقتصاد

انتخاب نام برند جدید برای بانک عسکریه

چرا موسسه عسکریه مایل به تغییر نام برند است؟

    1. – نام برند در آنسوی مرزها: “از آنجا که عسکریه در لغت، معنای نظامی را تداعی می کند، در خارج از ایران تصور می رود که این موسسه وابسته به نهادهای نظامی ایران است و لذا مشکلاتی برای فعالیتش پیش می آید. یک بار هم فیلمی در آمریکا با موضوع تروریسم ساختند و در آن از این موسسه به عنوان بانک حامی فعالیت های تروریستی نام بردند و برای اثبات ادعای عجیب شان هم به نام آن استناد نمودند. جالب آن که سازندگان آمریکایی این فیلم، از حجه الاسلام جوادی، مدیر عامل عسکریه تحت عنوان “ژنرال جوادی” نام بردند!”منبع: پول نیوز
    2. – قانون جدید: “در شهریورماه ۹۱ بانک مرکزی، استفاده از نام مقدس ائمه(ع) برای نامگذاری موسسات مالی‌ ‌و‌ اعتباری‌ را ممنوع اعلام کرد.” منبع: تابناک

به نظر می رسد موسسه عسکریه با مشارکت دادن مردم برای تغییر نام برند، سه هدف را دنبال می کند:

  1. – انتخاب نامی که مورد پسند مردم است.
  2. – نمایش احترام به نظر مردم و به وجود آوردن این ذهنیت که بانک جدید ممکن است در آینده نیز از روش های مشابه برای تصمیم گیری ها استفاده نماید.
  3. – اطلاع رسانی وسیع در مورد تغییر نام برند موسسه و ایجاد آمادگی ذهنی در مردم برای تبدیل عسکریه از موسسه اعتباری به بانک

جلب مشارکت مردم در فرایند انتخاب نام برند چنانچه به درستی مدیریت شود کمک خوبی برای کارشناسان محسوب می شود. البته بهتر است به این موارد هم توجه شود:

  1. – توجه به نظرات مردم بدون در نظر گرفتن دانش برندسازی در اکثر موارد می تواند گمراه کننده باشد و هیچ گاه نباید بر اساس تعداد طرفداران یک نام، در مورد ارزشمندی اش قضاوت کرد.
  2. – مردم بیشتر نام های شناخته شده، ملموس و عمومی را پیشنهاد می دهند در حالی که در اکثر شرایط یک نام خاص تر برای برند مفید تر است.
  3. – مردم به طور معمول مسائل و مشکلات ناپیدای یک نام را ندیده و در ارزیابی مورد توجه قرار نمی دهند. به طور مثال مشکلی که نام “عسکریه” در آنسوی مرزها با آن مواجه شده به آسانی قابل تشخیص و پیشگیری نبوده و مساله ی ناپیدای این نام محسوب می شود.

به نظر شما مناسب ترین و نامناسب ترین نام از میان ۱۰ نام زیر، کدام ها هستند و آیا پیشنهاد بهتری برای موسسه عسکریه دارید؟ 

  1. مشرق
  2. ملل
  3. افق
  4. جم
  5. تعادل
  6. توس
  7. اتحاد
  8. نیکان
  9. کیان
  10. پردیس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد