هاب چیست

تسهیلات هاب (HUB) تاکنون در بسیاری از مراکز توزیع مانند خطوط هواپیمایی استفاده‌شده‌اند. آن‌ها برای برقراری ارتباط میان گره‌های تقاضا و گره‌های تأمین به وجود آمده‌اند. به عنوان مثال یک هواپیما که می‌خواهد مسیر خود را از کشور آمریکا به تایوان به انجام برساند؛ ابتدا از آمریکا به دبی رفته و سپس از دبی به سمت تایوان حرکت می‌کند. در واقع دبی یک هاب مرکزی در این شبکه است که دو گره تایوان و آمریکا را به هم متصل کرد. شکل زیر یک شبکه سنتی هاب را نشان می‌دهد:

هاب
در این شکل، گره‌های 1، 2، 3 و 4 هاب‌های می‌باشند و 5 تا 9 گره‌های تقاضا می‌باشند. برای سفر از 6 به 9، یک مسیر می‌تواند 6-2-3-9 یا 6-2-1-3-9 باشد. در صورتی که گره مقصد و تقاضا به یک هاب مشترک متصل باشند، ترافیک به سمت همان هاب حرکت خواهد کرد و سپس به سمت مقصد می رود. در نتیجه ترافیک می‌تواند حداکثر در سه مرحله و بازدید از دو هاب به مقصد خود برسد که هر سفر میان هاب ها α درصد کمتر از حالت‌ها دیگر است. مسئله اختصاص هاب ها (p-median) توسط کِلی (1986)، کمپبل (1994) و محققین دیگر مطرح شد و فرموله بندی‌های مختلفی ارائه شد. تا کنون نیز الگوریتم‌های مختلفی از خانواده‌های ابتکاری‌ها و دقیق برای حل این مسئله ارائه شده است که می‌توان به روش شاخه و کران همراه با متد کوتاه‌ترین مسیر برای تخمین حد پایین مسئله اشاره کرد که ارنست و کریشنامورثی (1998) آن را ارائه دادند.

هاب سلسه مراتبی است که اخیراً توسط محقیق ارائه شده است. یکی از فرضیات اساسی در هاب سنتی، وجود این فرض است که ارتباط میان هر جفت هاب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است در صورتی که در هاب سلسله مراتبی این فرض کنار گذاشته می‌شود و یک شبکه سه سطحی متشکل از هاب مرکزی، هاب ها و مراکز تقاضا تشکیل می‌شود که ارتباطات در بالاترین سطح ارتباط میان هاب های مرکزی ابتدا برقرار می‌شود، در سطح بعدی میان هاب ها و در سطح سوم میان گره‌های تقاضا. یامان (2009) برای هاب سلسله مراتبی یک شبکه حمل بار را در ترکیه مثال زده است که دو هاب مرکزی در آنکارا و استابول باهم در ارتباط هستند و هاب های باقی‌مانده به یکی از این دو هاب مرکزی متصل شده‌اند و نقاط تقاضا نیز به یکی از هاب ها یا هاب های مرکزی متصل شده‌اند. ساختار یک هاب سلسله مراتبی:

هاب سلسله مراتبی
مسئله مکان‌یابی هاب سنتی به هاب ها این اجازه را می‌دهد که به یکدیگر به طور مستقیم متصل شوند در صورتی که در هاب سلسله مراتبی این فرض آزاد می‌شود و هاب ها نمی‌توانند به طور مستقیم به یکدیگر متصل گردند، بلکه برای اتصال آن‌ها به یکدیگر باید از هاب های مرکزی استفاده کرد. همچنین گره‌های تقاضا می‌توانند به هاب ها یا هاب های مرکزی متصل گردند. ترافیک واصله از طرف هاب باید دسته‌بندی و ترکیب شوند و سپس در خصوص اینکه ترافیک ها به کدام هاب متصل شوند تصمیم‌گیری می‌شود تا در نهایت به مقصد خود برسند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد