برنامه ریزی تولید چیست؟

برنامه ریزی تولید فرآیند شناسایی و جمع آوری الزامات بازار است که مجموعه خصوصیات محصول را شفاف می‌کند. برنامه ریزی تولید پایه تصمیم گیری نسبت به قیمت توزیع و فروش محصولات است و از مرحله ایده در مورد محصول آغاز به کار میکند تا به هنگامی که تولید آن صورت گرفته و به بازار عرضه شود. در واقع مفهوم برنامه ریزی تولید، مدیریت محصول در طول عمر آن است که می تواند همراه با استراتژی های بازارایابی (مانند بهبود محصول و یا حتی خروج از بازار)، افزایش توزیع، تغییر قیمت ها باشد.

فازهای برنامه ریزی تولید:
برنامه ریزی تولید  دارای فازهای توسعه محصول، مطالعه بازار، تحقیق بازار، معرفی محصول و مدیریت طول عمر محصول است که در ادامه هر یک تشریح خواهند شد.

توسعه محصول اولین مرحله در برنامه ریزی است. مدیران فروش معمولا ایده هایی برای محصول جدید در نظر میگیرند تا نیاز مشتریان را بر طرف کند. مانند فروشگاه لپ تاپی که تصمیم میگیرد تعمیرات لپتاپ را هم برای بر طرف کردن نیاز مشتریانش و افزایش سود خود، به خدمات فروشگاه اضافه کند. پس از ایجاد ایده محصول جدید، برنامه ریزی برای طراحی و نحوه تولید آن آغاز می شود.

شرکتها مطالعه بازار را برای بررسی اینکه چه مقدار از سهم بازار را میتوانند به محصول خود اختصاص دهند انجام می دهند. آنالیز SWOT برای این منظور روش معروف است که باعث می شود نقاط قوت و ضعف تجارت را در حضور فرصت ها و تهدیدها تحلیل نمایند.

یک شرکت یا کارخانه که می خواهد محصول یا خدمات جدیدی را روانه بازار کند باید تحقیقات کمی و کیفی را برای آنها انجام دهد. برای این موضوع نیاز است تا گروهی زمان خود را صرف تحقیق بازار کنند تا نیازها و خواسته های مشتریان را از محصول متوجه شوند. اینگونه پیش از تولید محصول توانسته اند مجموعه خصوصیاتی را که باید محصول/خدمات داشته باشند تا مورد قبول مشتریان باشند را بدست آورند.

معرفی محصول فاز بعدی برنامه ریزی تولید است و در واقع نقطه ای است که شرکت تصمیم به فروش محصول جدید، با ناحیه جغرافیایی محدودی می گیرد. در این مدت زمان، شرکت محصولات خود را در یک یا دو شهر توزیع می کند و شروع به تبلیغات بر روی آن می کند. در صورتیکه نتایج قابل قبولی را از تبلیغات و فروش محصولات دریافت کند، توزیع گسترده خود را آغاز می کند.

طول عمر محصول نیز از مواردی است که نیاز به مدیریت دارد. این مرحله شامل معرفی، رشد، بلوغ و افت محصول است. فروش معمولا در مرحله رشد، شدت میگیرد و تعداد رقبا نیز اندک است. نقطه ضعف بسیاری از شرکت ها در این جا است که موفقیت آنها زمانی ادامه خواهد داشت؛ یعنی توسعه محصول خود پیش از اینکه رقبا محصولی جدیدتر را ارائه دهند.
نظرات 1 + ارسال نظر
جوک خانه یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:07 ب.ظ http://raouf7.blogsky.com

سلام
خیلی وبلاگ خوبی داشتی خوش حال میشم
به من هم سر بزنی
جوک خانه
http://raouf7.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد